@article { author = {Fallahzadeh, Ahmad}, title = {Imam Hassan Askari Strategy in Proving the Birth of Imam Mahdi Based on the Focal Propagation Model}, journal = {Ofogh e Tabligh}, volume = {1}, number = {2}, pages = {29-47}, year = {2020}, publisher = {معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم}, issn = {}, eissn = {}, doi = {10.22081/ofogh.2021.69658}, abstract = {One of the most challenging events in the history of Islam is the story of the birth of Imam Mahdi (AS) in the era of Imam Hassan Askari (AS). In order to prove the birth of Mahdi, Imam Hassan Askari worked on a series of propagational behaviors, since the belief in Mahdism in this period was among the highest theological concepts of many Islamic sects. In this regard, the question of this paper is based on the analysis of the propagational strategy of Imam Hassan Askari in proving the birth of Mahdi. The method of this research is the propagational analysis of historical-hadith data based on the "focal propagation" model. The finding of the article suggests that the Imam could spread the news of the birth of Imam Mahdi and made the answer of doubts of others available in this regard, by using various propagational methods and tools such as: "showing the Mahdi to others", "correspondence "," written propagation," and "ritual propagation".}, keywords = {propagational Strategy,Birth of Imam Mehdi (AS),Model-Based propagations,Waqifiyah,Focal propagation}, title_fa = {راهبرد امام حسن عسکری(ع) در اثبات تولد حضرت مهدی(عج) بر اساس الگوی «تبلیغ کانونی»}, abstract_fa = {ماجرای تولد مهدی(عج) در عصر امام حسن عسکری(ع)، یکی از رویدادهای پُرحاشیه در تاریخ اسلام است. ازآنجاکه باور به مهدویت در این دوره، در رده بالاترین مفاهیم کلامی بسیاری از فرق اسلامی قرار می‌گرفت، امام حسن عسکری(ع) برای اثبات تولد مهدی(عج)، دست به یکسری رفتارهای تبلیغی زد. بر این اساس، پرسش این مقاله، مبتنی بر واکاوی راهبرد تبلیغی امام حسن عسکری(ع) در اثبات تولد مهدی(عج) است. روش این تحقیق، تحلیل تبلیغاتی داده‌های تاریخی ـ حدیثی بر مبنای الگوی «تبلیغ کانونی» است. نتیجه نوشتار اینکه آن حضرت با استفاده از روش‌ها و ابزارهای گوناگون تبلیغی همچون: «نشان دادن مهدی(عج) به دیگران»، «نامه‌نگاری»، «تبلیغات مکتوب» و «تبلیغ آیینی»، خبر تولد امام مهدی(عج) و پاسخ به شبهات دیگران در این باره را در دسترس امامیه قرار داد.}, keywords_fa = {راهبرد تبلیغات,میلاد مهدی(عج),تبلیغات الگومحور,واقفیه,تبلیغ کانونی}, url = {https://jip.dte.ir/article_69658.html}, eprint = {https://jip.dte.ir/article_69658_78f310b64d4d89b5d51962fb6c0e29c5.pdf} }