%0 Journal Article %T شاخصه‌های تبلیغ دینی در سیره پیامبران و اهل‌بیت(ع) %J دو فصلنامه پژوهشنامه تبلیغ اسلامی %I معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم %Z %A قنبری, مرضیه %D 2020 %\ 03/20/2020 %V 1 %N 2 %P 107-124 %! شاخصه‌های تبلیغ دینی در سیره پیامبران و اهل‌بیت(ع) %K روش‌های تبلیغ %K پیامبران %K اهل‌بیت(ع) %K مبلّغ %R 10.22081/ofogh.2021.69662 %X تبلیغ دین و هدایت انسان‌ها به ارزش‌های والای الهی، از اصول رسالت انبیا، جوهره ادیان توحیدی و شاخصه­ مهم دین‌داری پیروان رسولان حق محسوب می‌­شود که از جمله مهم‌ترین عوامل پایداری دین اسلام و تدوام‌بخش راه انبیا و اولیای الهی است. ازآنجا­که پیامبران و ائمه اطهار(ع) مبلّغان حقیقی دین اسلام هستند، شناخت سیره تبلیغی آنان بر اساس منابع دینی، از بایسته‌های تبلیغ است و خود، بیانگر شیوه صحیح انتقال تعالیم دینی در جهت بهبود ظرفیت‌های عرصه تبلیغ و گرایش روزافزون مخاطب است. این پژوهش، الگوی مطلوب تبلیغ را با توجه به سیره انبیا و اولیای الهی تدوین نموده و می‌کوشد تا گام مؤثری در پیشبرد اهداف رسالت و احیای دین بردارد و در عمل، به تحول چشمگیر در امر تبلیغ دین اسلام بینجامد. تبلیغ دین با توجه به سیره انبیا و اولیای الهی، بر پایه دین‌داری و آراستگی به فضایل اخلاقی بنا شده است. ازاین­رو، باور قلبی مبلّغ که برگرفته از عمل و کردار اوست، گام اساسی در دعوت مبلّغ به سوی ارزش‌های الهی به شمار می‌رود. سیره پیامبران و اهل‌بیت(ع)، بیانگر آن است که آنان با استفاده از روش‌هایی چون: موعظه، بشارت، انذار، بیان تمثیل و تبلیغ چهره‌به‌چهره، به ترویج دین پرداخته‌اند. %U https://jip.dte.ir/article_69662_d98248e519273f438cc0a10d034f6b84.pdf