TY - JOUR ID - 72832 TI - بایسته های تبلیغ و مبلغ دینی از منظر قرآن JO - دو فصلنامه پژوهشنامه تبلیغ اسلامی JA - JIP LA - fa SN - AU - کریمی, علیجان AD - دانش‌آموخته سطح 4 حوزه علمیه قم، پژوهشگر پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 1 IS - 4 SP - 9 EP - 29 KW - «تبلیغ» KW - «مبلغ» KW - قرآن KW - «بایسته های تبلیغ» DO - 10.22081/ofogh.2022.63435.1053 N2 - تبلیغ در قرآن کریم، از جهات مختلفی مورد توجه قرار گرفته است. محتوای تبلیغ، روش‌ها و ابزارهای آن، همچنین بایسته­های مبلّغ، هریک به نوبه خود جایگاه شایسته­ای دارند. این نوشتار، بر آن است که شماری از آیات مربوط به تبلیغ دینی را با روش توصیفی ـ تحلیلی و با مراجعه به برخی تفاسیر بررسی کرده و به چند پرسش پاسخ دهد: 1. تبلیغ از چه جایگاه و اهمیتی برخوردار است؟ 2. از چه ابزارهایی در تبلیغ می­توان بهره برد؟ 3. بایسته­های تبلیغ و مبلّغ کدام‌اند؟رسالت مبلّغ دینی، دریافت کامل و درستِ پیام و انتقال آن با روش­ها و ابزارهای مناسب به گیرنده پیام است. اگرچه گفتار و نوشتار برترین و رساترین ابزارها هستند، ولی مبلّغ دینی با توجه به محتوای پیام، تنوع مخاطب و تحولات زمانه، ضرورت دارد به تبلیغ نگاه تخصصی کند و در این راه، از ابزارها و شیوه­های متنوع استفاده نماید. آنچه سبب تأثیر بیان مبلّغ در مخاطب می‌شود، خودسازی، اخلاص، خداترسی، عامل بودن و استفاده از روش‌های متنوع به‌اقتضای زمان، مکان و شرایط مخاطب است. UR - https://jip.dte.ir/article_72832.html L1 - https://jip.dte.ir/article_72832_95791ffd869622a00a7f4718c6df45ad.pdf ER -