دانشآموخته سطح 4 حوزه علمیه قم، پژوهشگر پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن
10.22081/ofogh.2022.63435.1053
چکیده
تبلیغ در قرآن کریم، از جهات مختلفی مورد توجه قرار گرفته است. محتوای تبلیغ، روشها و ابزارهای آن، همچنین بایستههای مبلّغ، هریک به نوبه خود جایگاه شایستهای دارند. این نوشتار، بر آن است که شماری از آیات مربوط به تبلیغ دینی را با روش توصیفی ـ تحلیلی و با مراجعه به برخی تفاسیر بررسی کرده و به چند پرسش پاسخ دهد: 1. تبلیغ از چه جایگاه و اهمیتی برخوردار است؟ 2. از چه ابزارهایی در تبلیغ میتوان بهره برد؟ 3. بایستههای تبلیغ و مبلّغ کداماند؟ رسالت مبلّغ دینی، دریافت کامل و درستِ پیام و انتقال آن با روشها و ابزارهای مناسب به گیرنده پیام است. اگرچه گفتار و نوشتار برترین و رساترین ابزارها هستند، ولی مبلّغ دینی با توجه به محتوای پیام، تنوع مخاطب و تحولات زمانه، ضرورت دارد به تبلیغ نگاه تخصصی کند و در این راه، از ابزارها و شیوههای متنوع استفاده نماید. آنچه سبب تأثیر بیان مبلّغ در مخاطب میشود، خودسازی، اخلاص، خداترسی، عامل بودن و استفاده از روشهای متنوع بهاقتضای زمان، مکان و شرایط مخاطب است.