دکتری مذاهب کلامی و محقق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
10.22081/ofogh.2022.63534.1054
چکیده
در اینکه آیا سنّت همانند قرآن، وحی است یا اجتهاد پیامبر(ص)، اختلاف است. اهلسنّت، قول، فعل و تقریر صحابه را همانند قول، فعل و تقریر پیامبر(ص)، حجت دانستند و آن را شامل روش امامان نمیدانند؛ اما علمای امامیه معتقدند که سنّت شامل: قول، فعل و تقریر امامان شده و قول، فعل و تقریر صحابه را دربرنمیگیرد. سلفیان در تعریف سنّت و بدعت، راه ابنتیمیه را پیمودند و سنّت را آثار رسیده از پیامبر و اصحابش میدانند. در این مقاله، ضمن واکاوی تعریف سنّت در لغت و اصطلاح، منشأ سنّت، جایگاه، حجیت و اعتبار و نیز دلایل حجیت و اعتبار سنّت رسول(ص) از قرآن، احادیث، دلیل عقلی و اجماع، دیدگاه سلفیه مطرح و نقد شده و نتیجه گرفته میشود که سنّت، مختص پیامبر(ص) است؛ نه چنانکه سلفیان تصور کردهاند شامل اصحاب نیز میشود و البته پذیرفتن چنین نظری، نتایجی از جمله عدم عصمت مطلق پیامبران، بهویژه پیامبر اکرم(ص) را به دنبال خواهد داشت.
علیزاده, علی اکبر. (1401). تحلیل انتقادی سنّت از دیدگاه سلفیه. دو فصلنامه پژوهشنامه تبلیغ اسلامی, 1(4), 103-120. doi: 10.22081/ofogh.2022.63534.1054
MLA
علی اکبر علیزاده. "تحلیل انتقادی سنّت از دیدگاه سلفیه", دو فصلنامه پژوهشنامه تبلیغ اسلامی, 1, 4, 1401, 103-120. doi: 10.22081/ofogh.2022.63534.1054
HARVARD
علیزاده, علی اکبر. (1401). 'تحلیل انتقادی سنّت از دیدگاه سلفیه', دو فصلنامه پژوهشنامه تبلیغ اسلامی, 1(4), pp. 103-120. doi: 10.22081/ofogh.2022.63534.1054
VANCOUVER
علیزاده, علی اکبر. تحلیل انتقادی سنّت از دیدگاه سلفیه. دو فصلنامه پژوهشنامه تبلیغ اسلامی, 1401; 1(4): 103-120. doi: 10.22081/ofogh.2022.63534.1054