شیخ عبدالکریم حائری یزدی (1238-1315ش)، زعیم حوزه علمیه قم و از فقیهان نقشآفرین درعرصه تحولات دینی در ایران معاصر به شمار میرود. حوزه علمیه قم در عصر ایشان، به صورت یکپارچه درآمد و توانست به امتداد خطّ فکری مرجعیت در ایران عصر رضاخان انسجام تازهای ببخشد. پرسش پیش رو، این است که در مدت 15 سال سرپرستی حوزه علمیه از سوی ایشان، وی در عرصه تبلیغات دینی چه رویکردی اتخاذ کرد و چه شبکهای را ایجاد نمود؟
هدف این تحقیق، دستیابی به تاریخ تشکیلات تبلیغ دینی در عصر آیتالله حائری با هدف شناخت توان تبلیغی این نهاد در عصر پهلوی اوّل است. این پژوهش، بر اساس روش توصیف و تحلیل دادههای کتابخانهای، به بررسی تاریخی رخدادها پرداخته است. یافتهها بر آن است که آیتالله حائری، با مرسومسازی تبلیغ در ایام محرم و رمضان و تشکیل شبکهای از واعظان و مداحان و تعزیهخوانان در سراسر کشور که به وسیله شاگردانش مدیریت میشد، به تبلیغات دینی، صورت شبکهای بخشید و در برابر سیاستِ دینستیزی دولت پهلوی ایستاد.
فلاح زاده, احمد, & رضوی, سید عباس. (1403). راهبردهای تبلیغی شیخ عبدالکریم حائری. دو فصلنامه پژوهشنامه تبلیغ اسلامی, 4(9), 8-39. doi: 10.22081/jip.2023.63623.1099
MLA
احمد فلاح زاده; سید عباس رضوی. "راهبردهای تبلیغی شیخ عبدالکریم حائری", دو فصلنامه پژوهشنامه تبلیغ اسلامی, 4, 9, 1403, 8-39. doi: 10.22081/jip.2023.63623.1099
HARVARD
فلاح زاده, احمد, رضوی, سید عباس. (1403). 'راهبردهای تبلیغی شیخ عبدالکریم حائری', دو فصلنامه پژوهشنامه تبلیغ اسلامی, 4(9), pp. 8-39. doi: 10.22081/jip.2023.63623.1099
VANCOUVER
فلاح زاده, احمد, رضوی, سید عباس. راهبردهای تبلیغی شیخ عبدالکریم حائری. دو فصلنامه پژوهشنامه تبلیغ اسلامی, 1403; 4(9): 8-39. doi: 10.22081/jip.2023.63623.1099