تبلیغ دین، یکی از موضوعهای مهم برای جامعه دینی بوده و علما در طول تاریخ مکتب اسلام، از هر فرصتی برای ترویج دین استفاده کردند. یکی از مهمترین دورههای تاریخی حوزه علمیه قم، دوره بعد از مرجعیت آیتالله بروجردی بود که در این دوره، آیات عظام: امام خمینی، مرعشی نجفی، گلپایگانی، خوانساری و شریعتمداری، مرجعیت داشتند و حوزههای علمیه تحت زعامت مراجع پنجگانه فعالیت مینمود.
در این پژوهش، به نقش و جایگاه حوزویان و چگونگی تبلیغ دین در عصر مراجع پنجگانه یاد شده پرداخته شده است. این تحقیق، با روش توصیف و تحلیل دادههای تاریخی، به امکانات و چالشها و فرصتهای تبلیغی این دوره با هدف تبدیل چالشها به فرصتها و نیز تقویت روشهای موفق، به عنوان نقشه راه مبلّغان میپردازد.
یافتهها نشان میدهد تنوع فعالیتهای تبلیغی حوزههای علمیه در عرصههای مختلف، تأسیس کتابخانه، نشر کتاب، پاسخگویی به شبهات، اهتمام به فعالیتهای قرآنی و تبلیغ بینالملل، از ویژگیهای این دوره است که دستاوردهای قابل توجهی نیز داشته است
شاکر سلماسی, مجید. (1403). حوزویان و تبلیغ دینی پس از آیتالله بروجردی در عصر مراجع خمسه. دو فصلنامه پژوهشنامه تبلیغ اسلامی, 4(9), 102-123. doi: 10.22081/jip.2023.67526.1098
MLA
مجید شاکر سلماسی. "حوزویان و تبلیغ دینی پس از آیتالله بروجردی در عصر مراجع خمسه", دو فصلنامه پژوهشنامه تبلیغ اسلامی, 4, 9, 1403, 102-123. doi: 10.22081/jip.2023.67526.1098
HARVARD
شاکر سلماسی, مجید. (1403). 'حوزویان و تبلیغ دینی پس از آیتالله بروجردی در عصر مراجع خمسه', دو فصلنامه پژوهشنامه تبلیغ اسلامی, 4(9), pp. 102-123. doi: 10.22081/jip.2023.67526.1098
VANCOUVER
شاکر سلماسی, مجید. حوزویان و تبلیغ دینی پس از آیتالله بروجردی در عصر مراجع خمسه. دو فصلنامه پژوهشنامه تبلیغ اسلامی, 1403; 4(9): 102-123. doi: 10.22081/jip.2023.67526.1098