حوزویان و تبلیغ دینی پس از آیت‌الله بروجردی در عصر مراجع خمسه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دکتری شیعه‌شناسی، محقق و نویسنده

10.22081/jip.2023.67526.1098

چکیده

تبلیغ دین، یکی از موضوع‌های مهم برای جامعه دینی بوده و علما در طول تاریخ مکتب اسلام، از هر فرصتی برای ترویج دین استفاده کردند. یکی از مهم­ترین دوره­های تاریخی حوزه علمیه قم، دوره­ بعد از مرجعیت آیت‌الله بروجردی بود که در این دوره، آیات عظام: امام خمینی، مرعشی نجفی، گلپایگانی، خوانساری و شریعتمداری، مرجعیت داشتند و حوزه­های علمیه تحت زعامت مراجع پنج‌گانه فعالیت می­نمود.
در این پژوهش، به نقش و جایگاه حوزویان و چگونگی تبلیغ دین در عصر مراجع پنج‌گانه یاد شده پرداخته شده است. این تحقیق، با روش توصیف و تحلیل داده­های تاریخی، به امکانات و چالش­ها و فرصت­های تبلیغی این دوره با هدف تبدیل چالش­ها به فرصت­ها و نیز تقویت رو­ش‌های موفق، به عنوان نقشه­ راه مبلّغان می­پردازد.
یافته‌ها نشان می‌دهد تنوع فعالیت‌های تبلیغی حوزه‌های علمیه در عرصه‌های مختلف، تأسیس کتابخانه، نشر کتاب، پاسخگویی به شبهات، اهتمام به فعالیت‌های قرآنی و تبلیغ بین‌الملل، از ویژگی‌های این دوره است که دستاوردهای قابل توجهی نیز داشته است

کلیدواژه‌ها