1
دکتری مدرسی معارف اسلامی گرایش قرآن و متون اسلامی
2
دانشیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
10.22081/jip.2024.76193
چکیده
تبلیغ دینی، پدیدهای اجتماعی است که با ظهور ادیان، از جمله دین مبین اسلام شکل گرفت و به عنوان وظیفه اصلی نهاد حوزه علمیه، در دورههای مختلف تحولاتی داشته است. پیروزی انقلاب اسلامی ایران با رهبری دینی، زمینه رشد و تکامل تبلیغ دینی را فراهم ساخت. هدف نوشتار پیش رو، پاسخ به این پرسش است که تبلیغ دینی پس از انقلاب اسلامی، چه تطورات سازمانی و ساختاری داشته است و مصادیق عینی این تطورات در تبلیغ دینی کدام است؟
این تحقیق، به روش پژوهش کتابخانهای صورت می گیرد و با بررسی اسناد مرتبط با تبلیغ در دوره جمهوری اسلامی و پیش از آن، تغییرات حاصلشده در تبلیغ را شناسایی کرده و گونههای مختلف آن را بررسی خواهیم کرد. با توجه به تحولات سیاسی و امکانات جدید مبلّغان دینی و متولیان تبلیغ در جمهوری اسلامی، علاوه بر ظرفیتها و روشهای سنّتی تبلیغ، ظرفیتها و ابزارهای جدیدی نیز در تبلیغ دینی استفاده شده و در پی آن، ساختار تبلیغ نیز متحول گردیده است. شکلگیری سازمانها و تشکیلات ویژه تبلیغ، مانند: دفتر تبلیغات اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی، معاونت تبلیغ حوزههای علمیه و گسترش دامنه تبلیغ از عموم مردم به نهادهای دولتی و آموزشی، نشان از تحولی جدی در عرصه تبلیغ دینی در دوران جمهوری اسلامی است
جعفری, اباذر, & مطهری, حمیدرضا. (1403). تطورات سازمانی تبلیغ دینی در دوران جمهوری اسلامی. دو فصلنامه پژوهشنامه تبلیغ اسلامی, 4(10), 36-71. doi: 10.22081/jip.2024.76193
MLA
اباذر جعفری; حمیدرضا مطهری. "تطورات سازمانی تبلیغ دینی در دوران جمهوری اسلامی", دو فصلنامه پژوهشنامه تبلیغ اسلامی, 4, 10, 1403, 36-71. doi: 10.22081/jip.2024.76193
HARVARD
جعفری, اباذر, مطهری, حمیدرضا. (1403). 'تطورات سازمانی تبلیغ دینی در دوران جمهوری اسلامی', دو فصلنامه پژوهشنامه تبلیغ اسلامی, 4(10), pp. 36-71. doi: 10.22081/jip.2024.76193
VANCOUVER
جعفری, اباذر, مطهری, حمیدرضا. تطورات سازمانی تبلیغ دینی در دوران جمهوری اسلامی. دو فصلنامه پژوهشنامه تبلیغ اسلامی, 1403; 4(10): 36-71. doi: 10.22081/jip.2024.76193