دکتری شیعهشناسی و استادیار گروه تاریخ دانشگاه باقرالعلوم(ع)
10.22081/jip.2023.67530.1102
چکیده
حوزههای علمیه، از دیرباز متناسب با رسالت ذاتی خود، تنها به آموزش یا پژوهش در موضوع معارف دینی محدود نمانده و مجموعهای از اقدامات، تدابیر و ابزارها را در حوزه تبلیغ آموزهها و تعالیم دینی به کار بستهاند. این موضوع، بهویژه در عصر قاجار که جامعه ایران متأثر از تحولات اجتماعی، فرهنگی و سیاسی، دوران پُرتنشی را در عرصه معارف دینی تجربه نموده بود، از اهمیت بسزایی برخودار است.
این تحقیق، تلاش دارد با تکیه بر منابع تاریخی، از جمله زندگینوشتهها، سفرنامهها و تواریخ عمومی و متنی بر روش توصیفی ـ تحلیلی، نقش حوزههای علمیه در تبلیغ معارف دینی را در محدوده جغرافیایی تهران مورد بررسی قرار دهد. تبلیغ آموزههای دینی و مذهبی در حوزههای علمیه تهران در عصر قاجار، مشتمل بر ویژگیهایی چون: منطبق بودن بر نیازها و چالشهای روز، استقلال و عدم وابستگی، ارتباط مستقیم و حذف واسطهها، ارائه محتواهای معتبر و نظارت بر سایر محتواهای تبلیغی، صیانت از مراتب معرفتی، پرهیز از اکتساب یا تفنن در تبلیغ دینی و استفاده از تبلیغ محیطی در فرایند تبلیغ بوده است.
قرائتی, حامد . (1403). بررسی نقش حوزههای علمیه در تبلیغات دینی عصر قاجار؛ با تأکید بر تهران. دو فصلنامه پژوهشنامه تبلیغ اسلامی, 4(10), 72-103. doi: 10.22081/jip.2023.67530.1102
MLA
قرائتی, حامد . "بررسی نقش حوزههای علمیه در تبلیغات دینی عصر قاجار؛ با تأکید بر تهران", دو فصلنامه پژوهشنامه تبلیغ اسلامی, 4, 10, 1403, 72-103. doi: 10.22081/jip.2023.67530.1102
HARVARD
قرائتی, حامد. (1403). 'بررسی نقش حوزههای علمیه در تبلیغات دینی عصر قاجار؛ با تأکید بر تهران', دو فصلنامه پژوهشنامه تبلیغ اسلامی, 4(10), pp. 72-103. doi: 10.22081/jip.2023.67530.1102
CHICAGO
حامد قرائتی, "بررسی نقش حوزههای علمیه در تبلیغات دینی عصر قاجار؛ با تأکید بر تهران," دو فصلنامه پژوهشنامه تبلیغ اسلامی, 4 10 (1403): 72-103, doi: 10.22081/jip.2023.67530.1102
VANCOUVER
قرائتی, حامد. بررسی نقش حوزههای علمیه در تبلیغات دینی عصر قاجار؛ با تأکید بر تهران. دو فصلنامه پژوهشنامه تبلیغ اسلامی, 1403; 4(10): 72-103. doi: 10.22081/jip.2023.67530.1102