دکتری شیعهشناسی و استادیار گروه تاریخ دانشگاه باقرالعلوم(ع)
10.22081/jip.2023.67530.1102
چکیده
حوزههای علمیه، از دیرباز متناسب با رسالت ذاتی خود، تنها به آموزش یا پژوهش در موضوع معارف دینی محدود نمانده و مجموعهای از اقدامات، تدابیر و ابزارها را در حوزه تبلیغ آموزهها و تعالیم دینی به کار بستهاند. این موضوع، بهویژه در عصر قاجار که جامعه ایران متأثر از تحولات اجتماعی، فرهنگی و سیاسی، دوران پُرتنشی را در عرصه معارف دینی تجربه نموده بود، از اهمیت بسزایی برخودار است.
این تحقیق، تلاش دارد با تکیه بر منابع تاریخی، از جمله زندگینوشتهها، سفرنامهها و تواریخ عمومی و متنی بر روش توصیفی ـ تحلیلی، نقش حوزههای علمیه در تبلیغ معارف دینی را در محدوده جغرافیایی تهران مورد بررسی قرار دهد. تبلیغ آموزههای دینی و مذهبی در حوزههای علمیه تهران در عصر قاجار، مشتمل بر ویژگیهایی چون: منطبق بودن بر نیازها و چالشهای روز، استقلال و عدم وابستگی، ارتباط مستقیم و حذف واسطهها، ارائه محتواهای معتبر و نظارت بر سایر محتواهای تبلیغی، صیانت از مراتب معرفتی، پرهیز از اکتساب یا تفنن در تبلیغ دینی و استفاده از تبلیغ محیطی در فرایند تبلیغ بوده است.
قرائتی, حامد. (1403). بررسی نقش حوزههای علمیه در تبلیغات دینی عصر قاجار؛ با تأکید بر تهران. دو فصلنامه پژوهشنامه تبلیغ اسلامی, 4(10), 72-103. doi: 10.22081/jip.2023.67530.1102
MLA
حامد قرائتی. "بررسی نقش حوزههای علمیه در تبلیغات دینی عصر قاجار؛ با تأکید بر تهران", دو فصلنامه پژوهشنامه تبلیغ اسلامی, 4, 10, 1403, 72-103. doi: 10.22081/jip.2023.67530.1102
HARVARD
قرائتی, حامد. (1403). 'بررسی نقش حوزههای علمیه در تبلیغات دینی عصر قاجار؛ با تأکید بر تهران', دو فصلنامه پژوهشنامه تبلیغ اسلامی, 4(10), pp. 72-103. doi: 10.22081/jip.2023.67530.1102
VANCOUVER
قرائتی, حامد. بررسی نقش حوزههای علمیه در تبلیغات دینی عصر قاجار؛ با تأکید بر تهران. دو فصلنامه پژوهشنامه تبلیغ اسلامی, 1403; 4(10): 72-103. doi: 10.22081/jip.2023.67530.1102