پژوهش حاضر با هدف به دست آوردن روش تبلیغی امام صادق(ع) با تأکید بر آیه ۱۲۵ سوره نحل انجام شده و به تحلیل روشهای مؤثر تبلیغی ایشان میپردازد. این مقاله با توجه به آیه ۱۲۵ سوره نحل، به بررسی سه روش مهم: حکمت، موعظه و مجادله در سیره تبلیغی امام صادق(ع) با شیوهای توصیفی ـ تحلیلی خواهد پرداخت. امام صادق(ع) برای موفقیت در تبلیغ دین مبین اسلام و رساندن پیام الهی، از روشها، شیوهها و سبکهای خاصی در تبلیغ دین و نشر معارف استفاده کرده است. این روشها مطابق با روشهای قرآنی مطرحشده در سوره نحل (حکمت، موعظه و مجادله) و هماهنگ با روش تبلیغی مبلّغان الهی بودهاند.
امام صادق(ع) با استفاده از استدلال و دلایل عقلی، به تقویت باورهای مردم میپرداخت و در روش تبلیغی حکمت، شایستگی مخاطب، ظرفیت آنها و مقتضیات حال مخاطبان را برای بیان دلایل عقلی در نظر میگرفت. در روش موعظه که به منظور استفاده از عواطف و گرایشهای روحی و روانی افراد برای تبلیغ بهکار گرفته میشود، امام صادق(ع) از بشارت و انذار، نصیحت، تکریم مخاطب، برخورد احساسی و خیرخواهی بهره میبرد. همچنین، در روش مجادله، ایشان از شیوه مناظره احسن با توجه به شرایط خاص برای تبلیغ امر دین استفاده میکرد.
قدمی, سید عبدالله . (1403). جستاری در روش تبلیغی امام صادق علیهالسلام با تأکید بر آیه 125 سوره نحل. دو فصلنامه پژوهشنامه تبلیغ اسلامی, 5(11), 83-102. doi: 10.22081/jip.2024.69352.1119
MLA
قدمی, سید عبدالله . "جستاری در روش تبلیغی امام صادق علیهالسلام با تأکید بر آیه 125 سوره نحل", دو فصلنامه پژوهشنامه تبلیغ اسلامی, 5, 11, 1403, 83-102. doi: 10.22081/jip.2024.69352.1119
HARVARD
قدمی, سید عبدالله. (1403). 'جستاری در روش تبلیغی امام صادق علیهالسلام با تأکید بر آیه 125 سوره نحل', دو فصلنامه پژوهشنامه تبلیغ اسلامی, 5(11), pp. 83-102. doi: 10.22081/jip.2024.69352.1119
CHICAGO
سید عبدالله قدمی, "جستاری در روش تبلیغی امام صادق علیهالسلام با تأکید بر آیه 125 سوره نحل," دو فصلنامه پژوهشنامه تبلیغ اسلامی, 5 11 (1403): 83-102, doi: 10.22081/jip.2024.69352.1119
VANCOUVER
قدمی, سید عبدالله. جستاری در روش تبلیغی امام صادق علیهالسلام با تأکید بر آیه 125 سوره نحل. دو فصلنامه پژوهشنامه تبلیغ اسلامی, 1403; 5(11): 83-102. doi: 10.22081/jip.2024.69352.1119