عناصر هویت‌بخش تبلیغات دینی در مواجهه تمدنی و بین‌المللی فرهنگ اسلامی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانش‌آموخته حوزه علمیه و دکترای تفسیر تطبیقی قرآن

10.22081/jip.2025.70727.1135

چکیده

قرآن کریم، مایه انذار برای تمام عالمیان، و رسول حامل آن، رحمت برای تمام جهانیان است. پرسش مطرح در اینجا، آن است که چه عناصر هویت‌سازی در فرهنگ و معارف اسلام وجود دارد که موجب می‌شود در تبلیغ آن و ارتباط با دیگر ملت‌ها و فرهنگ‌ها، مرزها را کنار بزند و جمع بی‌شماری را به خود فراخواند؟ بی‌تردید، در درون معارف دینی عناصری وجود دارد که این موقعیت و امتیاز را به هویتی فراگیر تبدیل کرده است. «نگاه توحیدی» به پدیده‌های عالم و جهان‌بینی بر اساس توحید، از مهم‌ترین این عناصر است که همه امور را به خدا و هدف‌داری عالم می‌خواند. توجه به «معنویت‌گرایی» و ارتباط صمیمانه با خداوند، با این رویکرد که انسان مرکب از جسم و روح است، از دیگر عناصر هویت‌بخشی است که در تبلیغ دینی می‌توان به آن دقت داشت. همچنین، توجه به «ابعاد غیبی و فرامادی» وجود انسان و عالم هستی در کنار گستره توجه به «عقلانیت دینی»، از امتیازهای ریشه‌دار و اصیل فرهنگ و معارف اسلامی است. در بُعد عملی و رفتاری در حوزه‌های فردی و اجتماعی نیز اسلام به «عدالت» نیز توجه ویژه‌ای نموده است و برای تربیت و «رشد فضایل اخلاقی» در انسان و جامعه، برنامه‌های وسیعی در نظر گرفته است که همه اینها موجب غنای معارف هویت‌بخش آن شده و در عرصه تبلیغ می‌تواند آنها را شناسایی کند و به مخاطبش برساند.

کلیدواژه‌ها