نقش تبلیغات سنّتی در جامعه‌پذیری سیاسی نسل‌های جدید

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

پژوهشگر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی

10.22081/jip.2025.70683.1131

چکیده

جامعه‌پذیری سیاسی، فرایندی است که سبب انتقال فرهنگ سیاسی جوامع از نسلی به نسل دیگر می‌شود و در پرتو آن، فرهنگ سیاسی جوامع استمرار و بقا می‌یابد. به واسطه جامعه‌پذیری سیاسی می‌توان ارزش‌هایی را میان اعضای جامعه تقویت کرد که به ثبات نظام سیاسی و اجتماعی مدد رسانند و آن دسته از ارزش‌ها که یکپارچگی جامعه سیاسی را تهدید می‌کنند، مدیریت کرد. تبلیغات سنّتی در اینجا ناظر به تبلیغات سنّتی دینی شامل: منبر، مسجد، حسینیه، هیئت‌های مذهبی، تعزیه، مداحی، پایگاه‌های بسیج و نظایر آن است و در ردیف عواملی به شمار آمده‌اند که می‌توانند در بسط، گسترش و انتقال باورها، دانش‌ها، ارزش‌ها و رفتارهای سیاسی مطلوب به نسل‌های جدید اثرگذار باشند.

کلیدواژه‌ها