1
دانشآموخته حوزه علمیه و کارشناسی ارشد ارتباطات و تبلیغ دینی
2
پژوهشگر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
10.22081/jip.2025.70724.1134
چکیده
مجالس تبلیغی زنانه، از شیوههای سنّتی تبلیغ دینی است که از دیرباز در کشور رواج داشته است. دادههای این نوشتار که از طریق مصاحبه با کارشناسان تبلیغ دینی به دست آمده، تلاش دارد با برشمردن اهمیت و جایگاه مجالس تبلیغی زنانه، فرصتها و تهدیدهای آنها را بررسی نماید و راهکارهایی برای ارتقای این مجالس ارائه دهد. در جریان این تلاش علمی، به دست آمد که گزینههایی چون: آموزش معارف و احکام دینی، گسترش و تقویت اعتقادات و فرهنگ غنی اسلامی، تربیت دینی فرزندان، غنیسازی اوقات فراغت، شرکت در امور خیریه، تمرین کار تشکیلاتی و نظایر آن، در شمار فرصتهای این گونه مجالس است و اموری مانند: خرافهگرایی، فرقهسازی،نبود بنیه قوی دینی، سطحینگری، غفلت از خانواده، فخرفروشی، تجملگرایی، مریدپروری و غیر آن، از تهدیدهای این مجالس بوده است.