روش های تبلیغی امام سجاد (ع) بر اساس آیه 125 سوره نحل

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

قم- فارغ التحصیل سطح 4 حوزه علمیه قم

10.22081/ofogh.2022.62440.1038

چکیده

یکی از ابعاد زندگی پیشوایان دینی، تبلیغ آموزه­ های دینی می­باشد. این پژوهش، در صدد است با روش توصیفی و تحلیلی، به سبک و سیره امام سجاد(ع) پرداخته، به این سؤال پاسخ دهد که امام سجاد(ع) چه روش‌های تبلیغی را به کار می­بست؟ نویسنده مقاله بر آن است تا پژوهش حاضر را با توجه به آیه 125سوره نحل مورد بررسی قرار دهد و به سه روش مهم: «حکمت»، «موعظه» و «مجادله» در روش تبلیغی امام سجاد(ع) خواهد پرداخت. آن حضرت، از روش «حکمت» برای تبلیغ آموزه‌های دینی و تبیین نهضت کربلا از شیوه‌های برهان و استدلال، رعایت مقتضیات حال، مخاطب‌شناسی، فرصت‌شناسی و تقیه استفاده نمود. ایشان در روش موعظه، شیوه‌های کاربردی امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر، منبر و خطابه و تذکر و یادآوری نعمت‌ها را به‌کار برد. به‌علاوه، امام با استفاده از شیوه‌: مناظره، پرسش‌وپاسخ و روش همراهی نیز به تبلیغ امر دین پرداخت.

کلیدواژه‌ها