پیشوایان امامیه و راهکارهای فرهنگی فرزندآوری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دکترای تاریخ اسلام و کارشناس مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی

10.22081/ofogh.2022.63737.1059

چکیده

جمعیت، به‌عنوان مهم­ترین رکن تمدن، از مسائل مهم هر جامعه‌­ای محسوب می‌­شود. سیاست‌های کنترل جمعیت در دهه‌­های گذشته، موجب افزایش متوسط سنّ جامعه و کاهش باروری شده و به بحرانی تبدیل گردیده و تهدیدی همه‌جانبه برای آینده کشور است. با وجود روبه‌اوفول بودن نمودار جمعیتی کشور و با توجه به اهمیت مقوله جمعیت و فرزندآوری در اسلام، مراجعه به سیره معصومان (ع) می‌­تواند در خصوص تبیین سیاست راهبردی جمعیت در اسلام، الگویی دینی و کاربردی به دست دهد و در مواجهه با بحران جمعیتی راهگشا باشد.
این نوشتار با روش وصفی ـ تحلیلی، به بررسی روایات و سیره پرداخته و در صدد است راهکارهای فرهنگی معصومان (ع) در حوزه جمعیت و فرزندآوری در مواجهه با تحدید نسل را مورد بررسی قرار داده و در مقابله با بحران جمعیتی، با هدف اصلاح ذهن مخاطبان، در راستای افزایش جمعیت قدم بردارد.
پژوهش حاضر، این نتیجه را به دست می‌­دهد که اهل‌بیت (ع) علاوه بر داشتن رویکرد مثبت برای افزایش جمعیت، در راستای تحقق این هدف، بر اولویت رویکرد فرهنگی و اتخاذ تدابیری همچون: آسان­‌گیری در ازدواج، ازدواج به‌هنگام، عدم تأخیر در فرزندآوری، ارزش­‌گذاری برای فرزند، خانواده و خانه­‌داری، و نیز ایجاد انگیزه و تشویق مادی و معنوی، توصیه و تأکید کردند.

کلیدواژه‌ها