راهبردهای تبلیغی شیخ عبدالکریم حائری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکتری تاریخ اسلام

2 دانش‌آموخته حوزه علمیه قم

10.22081/jip.2023.63623.1099

چکیده

شیخ عبدالکریم حائری یزدی (1238-1315ش)، زعیم حوزه علمیه قم و از فقیهان نقش‌آفرین درعرصه تحولات دینی در ایران معاصر به شمار می­رود. حوزه علمیه قم در عصر ایشان، به صورت یکپارچه درآمد و توانست به امتداد خطّ فکری مرجعیت در ایران عصر رضاخان انسجام تازه‌ای ببخشد. پرسش پیش رو، این است که در مدت 15 سال سرپرستی حوزه علمیه از سوی ایشان، وی در عرصه تبلیغات دینی چه رویکردی اتخاذ کرد و چه شبکه­ای را ایجاد نمود؟
هدف این تحقیق، دستیابی به تاریخ تشکیلات تبلیغ دینی در عصر آیت‌الله حائری با هدف شناخت توان تبلیغی این نهاد در عصر پهلوی اوّل است. این پژوهش، بر اساس روش توصیف و تحلیل داده­های کتابخانه‌ای، به بررسی تاریخی رخدادها پرداخته است. یافته‌ها بر آن است که آیت‌الله حائری، با مرسوم‌سازی تبلیغ در ایام محرم و رمضان و تشکیل شبکه­ای از واعظان و مداحان و تعزیه‌خوانان در سراسر کشور که به وسیله شاگردانش مدیریت می­شد، به تبلیغات دینی، صورت شبکه­ای بخشید و در برابر سیاستِ دین‌ستیزی دولت پهلوی ایستاد.

کلیدواژه‌ها