حوزه علمیه قم و تبلیغ بین‌الملل در صد سال اخیر

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترای شیعه شناسی

2 دانش‌آموخته سطح چهار مرکز تخصصی شیعه‌شناسی حوزه علمیه قم

10.22081/jip.2024.68081.1112

چکیده

تبلیغ شریعت اسلام و معارف مکتب اهل‌بیت(ع)، از دیرباز به‌عنوان رکن ثابت کارکرد حوزه‌های علمیه شیعه و بخشی از هویت این نهاد علمی ـ دینی بوده است. در سده اخیر، با احیای حوزه علمیه قم به دست با برکت مرحوم آیت‌الله العظمی حائری یزدی و جان گرفتن فعالیت‌های علمی ـ آموزشی و رونق تدریجی این حوزه و نیز استقبال فزاینده نسل‌ها برای کسب علوم دینی، به‌ویژه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، نقش‌آفرینی حوزه‌های علمیه شیعه، به‌خصوص حوزه علمیه قم در تبلیغ معارف دینی و ترویج سبک زندگی اسلامی، بیش از پیش گردید و غیر از ابعاد درون‌دینی و درون‌مذهبی، ابعاد برون‌دینی و بین‌المللی به خود گرفت. نماد و نمود فعالیت‌های بین‌المللی حوزه علمیه قم، در دو پهنه «آموزش» و «تبلیغ» تبلور یافت که مقاله حاضر، به فعالیت‌های تبلیغی حوزه علمیه قم و نیز مراکز مرتبط و همکار این نهاد در قرن اخیر پرداخته است.
آغاز فعالیت بین‌المللی حوزه‌های علمیه شیعه در سده اخیر، با اقدامات مراجع عظام تقلید در عرصه بین‌الملل رقم خورد؛ فعالیتی که می‌توان آن را فردمحور قلمداد نمود؛ اما با پیروزی انقلاب اسلامی و تشکیل نظام شیعی در ایران و تشکیل سازمان‌های آموزشی، دینی و تبلیغی، فعالیت‌های تبلیغی ابعاد گسترده‌تری یافت؛ تا جایی که در این عرصه، حضور مؤسسات خصوصی و اشخاص دغدغه‌مند را نیز شاهد هستیم.

کلیدواژه‌ها