تطورات سازمانی تبلیغ دینی در دوران جمهوری اسلامی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکتری مدرسی معارف اسلامی گرایش قرآن و متون اسلامی

2 دانشیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی

10.22081/jip.2024.76193

چکیده

تبلیغ دینی، پدیده‌ای اجتماعی است که با ظهور ادیان، از جمله دین مبین اسلام شکل گرفت و به عنوان وظیفه اصلی نهاد حوزه علمیه، در دوره‌های مختلف تحولاتی داشته است. پیروزی انقلاب اسلامی ایران با رهبری دینی، زمینه رشد و تکامل تبلیغ دینی را فراهم ساخت. هدف نوشتار پیش رو، پاسخ به این پرسش است که تبلیغ دینی پس از انقلاب اسلامی، چه تطورات سازمانی و ساختاری داشته است و مصادیق عینی این تطورات در تبلیغ دینی کدام است؟
این تحقیق، به روش پژوهش کتابخانه‌ای صورت می گیرد و با بررسی اسناد مرتبط با تبلیغ در دوره جمهوری اسلامی و پیش از آن، تغییرات حاصل‌شده در تبلیغ را شناسایی کرده و گونه‌های مختلف آن را بررسی خواهیم کرد. با توجه به تحولات سیاسی و امکانات جدید مبلّغان دینی و متولیان تبلیغ در جمهوری اسلامی، علاوه بر ظرفیت‌ها و روش‌های سنّتی تبلیغ، ظرفیت‌ها و ابزارهای جدیدی نیز در تبلیغ دینی استفاده شده و در پی آن، ساختار تبلیغ نیز متحول گردیده است. شکل‌گیری سازمان‌ها و تشکیلات ویژه تبلیغ، مانند: دفتر تبلیغات اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی، معاونت تبلیغ حوزه‌های علمیه و گسترش دامنه تبلیغ از عموم مردم به نهادهای دولتی و آموزشی، نشان از تحولی جدی در عرصه تبلیغ دینی در دوران جمهوری اسلامی است

کلیدواژه‌ها