اصول اخلاقی تبلیغ دین از منظر استاد مطهری(ره)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

مدرّس و پژوهشگر اخلاق کاربردی، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی

10.22081/jip.2024.69900.1122

چکیده

از نگاه استاد مطهری، نهاد تبلیغ، بسیار مهم است؛ چراکه مبلّغان به لحاظ اجتماعی و فرهنگی، واسطه میان مردم و دستگاه مرکزی روحانیت هستند. در این تحقیق، به دنبال پاسخ به این پرسش مهم بودیم که نهاد تبلیغ اگر بخواهد به‌درستی این نقش واسطه­گری را ایفا کند، چه اصول اخلاقی را باید رعایت کند. مطهری در میان اندیشمندان معاصر حوزوی، بدون تردید، یکی از دغدغه­مند­ترین عالمان نسبت به آسیب‌های روحانیت و تبلیغ دین است. بنابراین، تحلیل آسیب‌ها و دل‌نگرانی­های او راجع به این صنف، بسیار کارگشا و مهم است. به همین منظور، تحقیق حاضر با هدف تحلیل سخنان وی برای پاسخ به سؤال فوق سامان یافت. از تحلیل محتوای سخنان ایشان در دو اثر مجموعه آثار و یادداشت‌ها، اصولی اخلاقی در چهار محور اصلی: شخصی و فردی، تعاملات اقتصادی، تعاملات حاکمیتی و تعاملات اجتماعی ـ فرهنگی شناسایی شد.

کلیدواژه‌ها