مدرّس و پژوهشگر اخلاق کاربردی، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
10.22081/jip.2024.69900.1122
چکیده
از نگاه استاد مطهری، نهاد تبلیغ، بسیار مهم است؛ چراکه مبلّغان به لحاظ اجتماعی و فرهنگی، واسطه میان مردم و دستگاه مرکزی روحانیت هستند. در این تحقیق، به دنبال پاسخ به این پرسش مهم بودیم که نهاد تبلیغ اگر بخواهد بهدرستی این نقش واسطهگری را ایفا کند، چه اصول اخلاقی را باید رعایت کند. مطهری در میان اندیشمندان معاصر حوزوی، بدون تردید، یکی از دغدغهمندترین عالمان نسبت به آسیبهای روحانیت و تبلیغ دین است. بنابراین، تحلیل آسیبها و دلنگرانیهای او راجع به این صنف، بسیار کارگشا و مهم است. به همین منظور، تحقیق حاضر با هدف تحلیل سخنان وی برای پاسخ به سؤال فوق سامان یافت. از تحلیل محتوای سخنان ایشان در دو اثر مجموعه آثار و یادداشتها، اصولی اخلاقی در چهار محور اصلی: شخصی و فردی، تعاملات اقتصادی، تعاملات حاکمیتی و تعاملات اجتماعی ـ فرهنگی شناسایی شد.