پژوهش حاضر با هدف به دست آوردن روش تبلیغی امام صادق(ع) با تأکید بر آیه ۱۲۵ سوره نحل انجام شده و به تحلیل روشهای مؤثر تبلیغی ایشان میپردازد. این مقاله با توجه به آیه ۱۲۵ سوره نحل، به بررسی سه روش مهم: حکمت، موعظه و مجادله در سیره تبلیغی امام صادق(ع) با شیوهای توصیفی ـ تحلیلی خواهد پرداخت. امام صادق(ع) برای موفقیت در تبلیغ دین مبین اسلام و رساندن پیام الهی، از روشها، شیوهها و سبکهای خاصی در تبلیغ دین و نشر معارف استفاده کرده است. این روشها مطابق با روشهای قرآنی مطرحشده در سوره نحل (حکمت، موعظه و مجادله) و هماهنگ با روش تبلیغی مبلّغان الهی بودهاند.
امام صادق(ع) با استفاده از استدلال و دلایل عقلی، به تقویت باورهای مردم میپرداخت و در روش تبلیغی حکمت، شایستگی مخاطب، ظرفیت آنها و مقتضیات حال مخاطبان را برای بیان دلایل عقلی در نظر میگرفت. در روش موعظه که به منظور استفاده از عواطف و گرایشهای روحی و روانی افراد برای تبلیغ بهکار گرفته میشود، امام صادق(ع) از بشارت و انذار، نصیحت، تکریم مخاطب، برخورد احساسی و خیرخواهی بهره میبرد. همچنین، در روش مجادله، ایشان از شیوه مناظره احسن با توجه به شرایط خاص برای تبلیغ امر دین استفاده میکرد.
قدمی, سید عبدالله. (1403). جستاری در روش تبلیغی امام صادق علیهالسلام با تأکید بر آیه 125 سوره نحل. دو فصلنامه پژوهشنامه تبلیغ اسلامی, 5(11), 83-102. doi: 10.22081/jip.2024.69352.1119
MLA
سید عبدالله قدمی. "جستاری در روش تبلیغی امام صادق علیهالسلام با تأکید بر آیه 125 سوره نحل", دو فصلنامه پژوهشنامه تبلیغ اسلامی, 5, 11, 1403, 83-102. doi: 10.22081/jip.2024.69352.1119
HARVARD
قدمی, سید عبدالله. (1403). 'جستاری در روش تبلیغی امام صادق علیهالسلام با تأکید بر آیه 125 سوره نحل', دو فصلنامه پژوهشنامه تبلیغ اسلامی, 5(11), pp. 83-102. doi: 10.22081/jip.2024.69352.1119
VANCOUVER
قدمی, سید عبدالله. جستاری در روش تبلیغی امام صادق علیهالسلام با تأکید بر آیه 125 سوره نحل. دو فصلنامه پژوهشنامه تبلیغ اسلامی, 1403; 5(11): 83-102. doi: 10.22081/jip.2024.69352.1119