راهبرد امام حسن عسکری(ع) در اثبات تولد حضرت مهدی(عج) بر اساس الگوی «تبلیغ کانونی»

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانش آموخته حوزه علمیه قم و دکترای تاریخ اسلام

10.22081/ofogh.2021.69658

چکیده

ماجرای تولد مهدی(عج) در عصر امام حسن عسکری(ع)، یکی از رویدادهای پُرحاشیه در تاریخ اسلام است. ازآنجاکه باور به مهدویت در این دوره، در رده بالاترین مفاهیم کلامی بسیاری از فرق اسلامی قرار می‌گرفت، امام حسن عسکری(ع) برای اثبات تولد مهدی(عج)، دست به یکسری رفتارهای تبلیغی زد. بر این اساس، پرسش این مقاله، مبتنی بر واکاوی راهبرد تبلیغی امام حسن عسکری(ع) در اثبات تولد مهدی(عج) است. روش این تحقیق، تحلیل تبلیغاتی داده‌های تاریخی ـ حدیثی بر مبنای الگوی «تبلیغ کانونی» است.
نتیجه نوشتار اینکه آن حضرت با استفاده از روش‌ها و ابزارهای گوناگون تبلیغی همچون: «نشان دادن مهدی(عج) به دیگران»، «نامه‌نگاری»، «تبلیغات مکتوب» و «تبلیغ آیینی»، خبر تولد امام مهدی(عج) و پاسخ به شبهات دیگران در این باره را در دسترس امامیه قرار داد.

کلیدواژه‌ها