شاخصه‌های تبلیغ دینی در سیره پیامبران و اهل‌بیت(ع)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانش آموخته دکترای تفسیر تطبیقی، دانشگاه قم

10.22081/ofogh.2021.69662

چکیده

تبلیغ دین و هدایت انسان‌ها به ارزش‌های والای الهی، از اصول رسالت انبیا، جوهره ادیان توحیدی و شاخصه­ مهم دین‌داری پیروان رسولان حق محسوب می‌­شود که از جمله مهم‌ترین عوامل پایداری دین اسلام و تدوام‌بخش راه انبیا و اولیای الهی است. ازآنجا­که پیامبران و ائمه اطهار(ع) مبلّغان حقیقی دین اسلام هستند، شناخت سیره تبلیغی آنان بر اساس منابع دینی، از بایسته‌های تبلیغ است و خود، بیانگر شیوه صحیح انتقال تعالیم دینی در جهت بهبود ظرفیت‌های عرصه تبلیغ و گرایش روزافزون مخاطب است.
این پژوهش، الگوی مطلوب تبلیغ را با توجه به سیره انبیا و اولیای الهی تدوین نموده و می‌کوشد تا گام مؤثری در پیشبرد اهداف رسالت و احیای دین بردارد و در عمل، به تحول چشمگیر در امر تبلیغ دین اسلام بینجامد. تبلیغ دین با توجه به سیره انبیا و اولیای الهی، بر پایه دین‌داری و آراستگی به فضایل اخلاقی بنا شده است. ازاین­رو، باور قلبی مبلّغ که برگرفته از عمل و کردار اوست، گام اساسی در دعوت مبلّغ به سوی ارزش‌های الهی به شمار می‌رود. سیره پیامبران و اهل‌بیت(ع)، بیانگر آن است که آنان با استفاده از روش‌هایی چون: موعظه، بشارت، انذار، بیان تمثیل و تبلیغ چهره‌به‌چهره، به ترویج دین پرداخته‌اند.

کلیدواژه‌ها