سیر تکاملی تبلیغ دینی پس از انقلاب اسلامی کنشگری‌ها، گونه‌ها، قالب‌ها و پشتیبانی‌ها

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دکتری مدرسی معارف اسلامی گرایش قرآن و متون اسلامی

10.22081/jip.2024.76190

چکیده

پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، تبلیغ دینی سامانی متفاوت و رشدی چشمگیر داشته است. رشد و سیر تکاملی تبلیغ در ابعاد و عرصه‌های مختلف کمّی، کنشگری، فناوری، قالب و حوزه پشتیبانی رخ داده است. نهادهای تبلیغی، گسترش یافت و فرصت‌ها و موقعیت‌های مکانی تبلیغ نیز دچار تحول گردید. کنشگری تبلیغی محدود قبل از انقلاب، به صورت فزاینده‌ای متحول گردید. تبلیغات اسلامی، گونه‌های متفاوت پیدا کرد و در داخل کشور و سطح بین‌الملل و در شکل‌های متنوع فردی و گروهی، عمومی و تخصصی، حضوری و مجازی، مکتوب و غیره فراگیر شد. حضور فعال بانوان تحصیل‌کرده در عرصه تبلیغ و تولید و عرضه محتواهای تبلیغی کارآمد، از جمله نمادهای برجسته رشد و تکامل تبلیغ دینی پس از انقلاب است.

کلیدواژه‌ها