مسئله اصلی این پژوهش، چالشهای اخلاقی تبلیغ دین برای جنس مخالف است. این پژوهش با روش تحلیل محتوای کیفی و با هدف شناسایی آسیبهای اخلاقی در این نوع تبلیغ به انجام رسیده و تلاش شده از منظر اخلاق دینی، به مسائل اصلی آن پاسخ داده شود. مسائل اصلی این پژوهش، در دو محور پیگیری شده است: نخست، با توجه به ماهیت و فضای حاکم بر این نوع تبلیغ، ممکن است با چه چالشهای اخلاقی روبهرو شویم؟ دوم، راههای برونرفت از این چالشها کداماند؟
در پاسخ به محور نخست، به چالشهایی همچون: «ضعف اخلاقی مبلّغ»، «رفتارهای غیراخلاقی مبلّغ»، «دخالت در حریم خصوصی مخاطب»، «سادهلوحی مبلّغ» و «مشکلات اخلاقی مخاطب»، اشاره شده است. در پاسخ به محور دوم، با استفاده از آموزههای اخلاقی دین، راهکارهایی جهت برونرفت از چالشهای اخلاقی، ارائه شده است؛ از جمله: «تربیت اخلاقی مبلّغ»، «نظارت بر کار مبلّغان»، «آگاه ساختن مبلّغ از شرایط مخاطب» و «تدوین منشور اخلاقی تبلیغ برای جنس مخالف».